Wegverkeer in heel Europa de meest schadelijke vorm van geluidsoverlast

Wegverkeer in heel Europa de meest schadelijke vorm van geluidsoverlast

Wegverkeer is nog steeds de meest schadelijke vorm van geluidsoverlast in Europa. Dit geldt volgens een nieuwe publicatie van de European Environment Agency niet alleen voor Nederland, maar voor in totaal ca. 100 miljoen Europeanen.

Geluidsoverlast brengt een serieus gezondheidsrisico met zich mee. Naast irritaties kan het zorgen voor onder andere hartkwalen, oververmoeidheid en een hoge bloeddruk. In de 33 onderzochte landen wordt de maximale grens van 55 dB voor overdag, en de 50 dB voor ’s nachts overschreden bij zo’n 100 miljoen mensen. De grootste bron van lawaai is wegverkeer.

Van deze 100 miljoen worden 32% blootgesteld aan zeer hoge geluidsniveaus (boven de 65 dB). Spoorwegen zijn de tweede bron, met 19 miljoen blootgestelden boven de 55 dB. Vliegtuiggeluid, met name dicht bij de grote luchthavens, is de derde hoofdbron, met meer dan 4,1 miljoen blootgestelden.

Gezondheidsprobleem

Geluid van het wegverkeer is het één na schadelijkste gezondheidsprobleem in Europa, na luchtvervuiling, aldus de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. De schadelijke effecten van geluid komen voornamelijk voort uit een stressreactie die het in het menselijk lichaam veroorzaakt, wat ook tijdens de slaap kan optreden. Deze kunnen mogelijk leiden tot vroegtijdige dood, hart- en vaatziekten, cognitieve stoornissen, slaapstoornissen, hoge bloeddruk en, in ieder geval, irritatie.

De verwachting is zelfs dat geluidoverlast binnen twintig jaar het milieuprobleem met de grootste impact op de volksgezondheid in Nederland zal zijn. Dat stellen milieu- en geluidsdeskundigen in januari in een uitzending van De Kennis van Nu (zie Ziek van herrie).

Bron: EEA